• Ondernemen
  • Plannen
  • Samenwerken
  • Creëren
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Verantwoorden
IMG_5495

Fase 1 van het groene schoolplein is afgerond

De eerste fase van het nieuwe groene schoolplein is afgerond. De kinderen genieten met volle teugen en ontwikkelen hun eigen spel op het plein. Eén van de juffen weet dit mooi te verwoorden:

Het groene schoolplein, “een belevenis”

Natuurspel; met je handen en je voeten in het zand…  pompen, stromend water…..  eerst modder maken, na een week zagen we dammetjes verschijnen  om de loop van het water te reguleren. Ook  de palen werden ontdekt,  je kunt erop klimmen, het biedt beschutting als je er een tentje van maakt met bv doeken. Later kwamen er nog takken bij die de klussengroep zo mooi gestapeld had buiten het hek.  Er werd aan gesjord en mee gebouwd…… (hutten), maar ook op gelopen…het veert onder je voeten.. zo kun je een springkussen maken! Het samenspel veranderde, we zagen grote én kleine kinderen samen bouwen aan een dammenstelsel. elkaar na doen, overleggen , leiding nemen, uitvoeren. Met kleine schelpjes…bloemblaadjes etc. werden er mozaïeken gemaakt.

Wij als leerkrachten keken onze ogen uit…. Het  corrigeren: “zand in de zandbak laten!!!!…..” is nu niet meer aan de orde, heerlijk……  Even wennen dat alle kinderen met blote voeten gingen… er was geen houwen aan…

Water en zand…mooier materiaal is er niet voor kinderen. Je kunt er mee mijmeren, mee  vormen, bouwen, construeren, op elk niveau. Het is het materiaal dat tussen hemel en aarde is …vormeloos…het kan nog alles worden en als het iets is, dan kun je het weer vervormen. Er wordt geen prestatie verlangd. Het vormen en bouwen met natuurlijke stoffen is noodzakelijk om materialen te leren herkennen. De weerstand en flexibiliteit van een stok.. de verschuiving van zand, het beklimmen van een paal, de veerkracht, het gewicht. Deze ervaringen zijn stuk voor stuk belangrijk voor de ontwikkeling in het brein. Een mooi voorbeeld is heel eenvoudig  bij de pomp je voeten schoonmaken… de eerste keer worden je broekspijpen  nat, de volgende keer stroop je de pijp op en zul je de voet voorzichtiger en gerichter onder de waterstraal houden.

Een hele rijke speelomgeving is er gerealiseerd voor kinderen van alle leeftijden. De ruimte is interessanter geworden, alle zintuigen worden geprikkeld…Het is geen plein meer maar een belevenis!  Dat is iets om trots op te zijn! Op naar fase 2!